dlouhodoba investice.cz

„Durianová horečka“ v Číně vyvolala nárůst pěstování durianu v jihovýchodní Asii

„Durianová horečka“ v Číně vyvolala nárůst pěstování durianu v jihovýchodní Asii

Durian, který hraje pozoruhodnou roli ve vztazích mezi jihovýchodní Asií a Čínou. Stejně jako lanýže mezi houbami se durian stal jedním z nejdražších druhů ovoce na světě podle hmotnosti.

Statistiky ukazují, že Číňané ročně zkonzumují více než 90 % celosvětové produkce durianů. Jen v roce 2023 Čína dovezla 1,426 milionu tun durianů v hodnotě 6,7 miliardy dolarů, což je více než dvojnásobek předchozího rekordu z roku 2019, kdy bylo dovezeno 605 000 tun. Při průměrné hmotnosti durianu 2,5 kg to znamená, že čínští spotřebitelé loni snědli 570 milionů kusů.

V roce 2023 Čína dovezla 1,426 milionu tun durianů v hodnotě 6,7 miliardy dolarů.

Za poslední desetiletí zvýšená poptávka v Číně vyhnala ceny durianů 15krát výše, čímž se durian proměnil z běžného ovoce z venkovských sadů jihovýchodní Asie na luxusní exportní komoditu. „Durianová horečka“ v Číně vyvolala prudký nárůst pěstování durianu v okolních zemích jihovýchodní Asie, čímž podpořila naděje místních farmářů na prosperitu.

Význam durianu pro země jihovýchodní Asie přesahuje představy mnoha lidí v Číně. Kulturně je durian nejen ovocem, ale i součástí společenské kultury jihovýchodní Asie. V Malajsii je durian národním symbolem a spojujícím prvkem mezi různými etnickými skupinami.

Tradičně Malajci sázeli durianové stromy kolem svých domů, kde plody přirozeně dozrávaly a konzumovaly se jako každodenní pochoutka. V malajské kultuře se duriany nesklízejí, dokud nejsou zralé, a při sklizni se stromy neřežou, protože věří, že strom by přestal rodit, kdyby byl poškozen. Tento zvyk odráží hluboké emocionální pouto Malajců k jejich zemi.

Politicky se durianový export stal dokonce diplomatickým nástrojem. Když filipínský prezident Marcos Jr. navštívil Peking v lednu loňského roku, jedním z významných výsledků bylo, že Čína schválila export filipínských durianů. Jen o dva měsíce později Filipíny vyvezly první várku 62 tun durianů do Číny.

Filipíny vyvezly první várku 62 tun durianů do Číny.

Durian se stal strategickým produktem v ekonomických a obchodních výměnách mezi Čínou a zeměmi jihovýchodní Asie. Lídři z Vietnamu, Thajska, Malajsie a dalších zemí aktivně propagují své odrůdy durianů během návštěv Číny, čímž vytvářejí tzv. „Durianovou diplomacii“.

Ekonomicky se duriany, dříve běžné ve venkovských sadech, staly luxusním zbožím určeným k exportu, čímž poskytují mnoha farmářům v jihovýchodní Asii živobytí a dokonce i bohatství. Farmáři v těchto zemích nikdy nečekali, že Čína projeví takovou vášeň pro duriany.

Podle údajů FAO Čína tvoří většinu exportu durianů z jihovýchodní Asie, v celkové hodnotě 6,7 miliardy dolarů.

Před rokem 2013 byl durian v myslích Číňanů téměř synonymem pro thajskou odrůdu „Zlatý polštář“ (Golden Pillow), která uspokojovala přes 80 % poptávky Číny po durianu.

Durian se stal nejen exotickou lahůdkou, ale také průmyslem s milionovými zisky, který mění tvář jihovýchodní Asie i Číny.

Čím dál více Číňanů se zapojuje do durianového byznysu v jihovýchodní Asii.

Uveďme si příklad jednoduchého čísnkého business modelu s duriany:

Duriany, které Číňané nakupují, obvykle stojí na domácím trhu 28 jüanů (92 CZK) za kilogram.

Na 1000 akrech se pěstuje cca 30 000 stromů, kde každý dospělý strom starší 15 let vyprodukuje cca okolo 70 kusů ovoce při průměrné váze 2.5 Kg. 30 000 stromů durianu se tedy každoročně vygeneruje 5,250,000 Kg ovoce.

Náklady na vypěstování a dopravu durianu na čínské tržiště vychází cca na 17 jüanů (56 CZK) za kilogram, nepočítaje neočekávané ztráty. I tak je zisk obrovský, rovných 57,750,000 jüanů (189,059,431 CZK), což je 61% zisk.

Představte si pak ještě premium verzi durianu Musang King, kde se letos cena pohybuje 295 jüanů (138 CZK) za 1 Kg!

Představte si pak ještě premium verzi durianu Musang King, kde se letos cena pohybuje 295 jüanů (138 CZK) za 1 Kg!

Některé čínské společnosti se již začaly integrovat do dodavatelského řetězce durianu v jihovýchodní Asii.

Podle New York Times čínské firmy ovládají asi 70% velkoobchodního a logistického trhu s duriany. Na tiskové konferenci v květnu bylo i slyšet varování, že thajské velkoobchodní společnosti s durianem by „mohly v blízké budoucnosti kvůli Číně zmizet“.

Jak čínská poptávka po durianu podnítila průmyslové změny na obou stranách?

error: Obsah je chráněn před kopírováním!!